استخر چیا

ارز دیجیتال چیا چیست؟
شبکه چیا یک بلاک چین جدید و پلتفرم تراکنش هوشمند است که کارکردن با آن آسان‌تر بوده و کارآمدتر و امن‌تر است. ما معتقدیم که استفاده از  ارز دیجیتال باید ساده‌تر از پول نقد باشد، از دست رفتن آن سخت‌تر باشد و تقریباً سرقت آن غیرممکن باشد. هر کس که بخواهد تراکنش‌ها را اعتبارسنجی کند، باید قادر باشد بدون نیاز به یک سخت‌افزار تک‌منظوره یا هزینه برق گزاف این کار را انجام دهد.
بنیان‌گذار چیا، برام کوهن (Bram Cohen)، خالق بیت‌تورنت است؛ شبکه اشتراک‌گذاری فایل قدیمی و مشهوری که زمانی دولت‌ها را بر سر مسائل کپی‌رایت فایل‌ها به چالش کشیده بود.
او در مصاحبه‌ای با CNN مدعی شده است می‌خواهد ارز دیجیتالی را توسعه دهد که کارکردن با آن آسان باشد و مشکلات زیست‌محیطی ماینینگ بر اثر مصرف انرژی در آن حل شده باشد.
به‌گفته کوهن، در این پروژه به‌جای فرایند «ماینینگ» که بر اساس مصرف انرژی است، فرایند «فارمینگ» (Farming) در نظر گرفته شده است که بر اساس «ذخیره‌سازی و زمان» کار می‌کند. به‌بیان ساده، اعتبارسنج‌های این پروژه‌ (ماینرها) می‌توانند با هارد (فضای ذخیره‌سازی) کامپیوتر خود فرایند استخراج را انجام دهند که به‌گفته کوهن نیاز به مصرف برق بالایی ندارد.
طبق اظهارات کوهن، هر شخصی که تمایل به شرکت در فارمینگ چیا را داشته باشد می‌تواند نرم‌افزار مخصوصی را از سایت رسمی دانلود کند و با اختصاص فضای ذخیره‌سازی خود برای تأیید تراکنش‌ها، کسب درآمد داشته باشد.

 در شبکه چیا کوین به استخرهای استخراج با رویکردی محافظه‌کارانه نگاه می‌شود.  با وجود اینکه استخرهای استخراج چیا باعث پایداری درآمد ماینر ها می‌شوند اما می‌توانند محلی برای تمرکز قدرت و ایجاد مشکل در آینده باشند. رویکرد شبکه چیا از ابتدا بر حداقل کردن وابستگی به استخرهای استخراج بوده است اما برای ماینرهای ابعاد کوچک با توان ذخیره کمتر از 100 ترابایت استفاده از استخرها یک راهکار غیر قابل اجتناب می باشد. در شبکه چیا کوین برخلاف شبکه بیت کوین ،که  تنها ۱۴۴ بلاک در روز استخراج می شود، ۴۶۰۸ بلاک در روز استخراج می گردد که این موضوع شانس موفقیت ماینرها را افزایش می دهد. به عبارتی در شرایط فعلی شبکه، یک ماینر یا استخر استخراج چیا با داشتن حداقل 1000 ترابایت ظرفیت ذخیره اطلاعات می تواند حداقل یک بلاک در روز استخراج کند.  شبکه چیا کوین در حال حاضر در ازای استخراج هر بلاک ۲ واحد چیا پاداش می دهد و قیمت هر چیا حدود 1200 دلار می باشد.
برخلاف استخرهای استخراج بیت کوین که در آنها استخر طرف قرارداد بلاکچین می باشد و کل پاداش را دریافت می‌کند در شبکه چیاکوین علاوه بر استخر، خود ماینر نیز توسط شبکه به رسمیت شناخته می‌شود در واقع این ماینر است که موفق به ماین کردن یک بلاک میشود.  پروتکل استخر استخراج چیا به گونه‌ای طراحی شده که کارمزد بلاک به دو بخش تقسیم می‌گردد هفت هشتم پاداش به استخر اختصاص پیدا می‌کند و یک هشتم آن به ماینری که موفق به استخراج بلاک گردیده است. در این پروتکل، علاوه بر یک هشتم پاداش بلاک، کارمزد تراکنش ها نیز به شخص می رسد.
شبکه چیا راه کارهای بسیاری جهت جلوگیری از تقلب توسط ماینر و استخر در نظر گرفته است که این موضوع باعث شفافیت بالا و سودآوری برای کلیه نقش آفرینان در این شبکه می گردد. در حال حاضر مشکلی که هنوز در این شبکه وجود دارد آن است که اشخاص برای استفاده از یک استخر باید پلات های جدید ایجاد کنند و با استفاده از پلات های قبلی امکان عضویت در استخر یا تغییر استخر وجود نخواهد داشت.

 

شرکت بومرنگ رایانه با فراهم نمودن امکانات دیتاسنتری استاندارد امکان نگهداری و هتلینگ سرور های فارمینگ چیا و همچنین عملیات پلاتینگ چیا را در جزیره کیش دارد. برای اطلاعات بیشتر با این شرکت تماس حاصل فرمایید.