آنتن مرکزی مبتنی بر FTTH

تحول سریع و رو به رشد سرویس‌های ارتباطی موجب گرایش شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ارتباطی به استفاده از فناوری جدید و پرسرعت برای پاسخگویی به نیازهای مشتریان خود شده است. بستر سیم مسی به دلیل داشتن محدودیت‌های فراوان ازجمله محدودیت فاصله و هزینه بالای اجرایی و نگهداری، دیگر گزینه مناسبی برای این روند رو به رشد به نظر نمی‌رسد. در نتیجه رویکرد جدید شرکت‌های مخابراتی در دنیا استفاده از فیبر نوری تا چند متری سرویس‌گیرنده است. خطوط مسی دارای معایبی از جمله نویز پذیری بالا و افت سیگنال در طول مسیر بودند. در عین حال امکان انتقال اطلاعات به صورت محدود میسر میگردید. با رشد نرم افزارهای ارتباطی و اطلاعاتی و صنعت مخابرات در دنیا ، همواره نیاز بشر به پهن باند سریع و امن گسترش یافت و در کشورهای توسعه یافته راه کارهای FTTH در جهت انتقال اطلاعات بر روی بستر فیبر نوری تا کاربران واحد های مسکونی معرفی و اجرا  شده است.
 پیاده سازی مقرون به صرفه، سرعت بالا و انتقال با کیفیت اطلاعات بر روی بستر فیبر نوری موجب توسعه استفاده از این تکنولوژی در کاربری های مسکونی و ... گردیده است.

با گسترش تکنولوژی فیبر نوری و  پیاده سازی بستر فیبر نوری در ساختمان ها و شهرک های مسکونی امکان متمرکز نمودن خدمات تلویزیونی و ماهواره ایی را فراهم ساخته و در مقایسه با سیستم های سنتی  قیمت تمام شده پروژه را مقرون به صرفه تر نموده است. هر چند که بستر ارتباطی فیبر نوری به دلیل نیازهای خدمات مخابراتی و اینترنت ، تلفن و آیفون تصویری در پروژه های بزرگ الزاما پیاده سازی میگردد و استفاده از این بستر جهت انتقال سریع و با کیفیت تصاویر در سیستم های تلویزیونی ، ماهواره ایی  نیز میسر میشود.
راه کارهای اجرای سیستم تلویزیون و ماهواره مرکزی در شهرک های مسکونی و یا برج های تجاری و اداری  بر روی فیبرنوری به چند روش متداول است که در ادامه به آن می پردازیم:
1.    انتقال و تبدیل فرکانس تلویزیون و ماهواره بر روی فیبر نوری و نهایتا تبدیل مجدد در مصرف کننده( آنتن مرکزی مبتنی بر FTTH )
2.    تلویزیون بر روی پورت RF دستگاهONT
3.   تلویزیون و ماهواره بر روی استاندارد IP و با تکنولوژی IPTV
4.    تلویزیون و ماهواره بر روی شبکه IP به صورت Multicast

 


1.  انتقال و تبدیل فرکانس تلویزیون و ماهواره بر روی فیبر نوری و نهایتا تبدیل مجدد در مصرف کننده ( آنتن مرکزی مبتنی بر FTTH)
روش فوق الذکر یکی از روش های انتقال فرکانس بر روی شبکه های فیبر نوری میباشد. در این روش از زیرساخت IP و شبکه استفاده نمی شود و فقط کابل های فیبر نوری رابط انتقال فرکانس خواهند بود . کابل کواکسیال خارج شده از LNB به مبدل فیبر نوری متصل میشود. اطلاعات به صورت امواج نوری از فیبر نوری در فواصل دور عبور نموده و به کاربران نهایی خواهد رسید. در بعضی مواقع با توجه به محاسبات افت سیگنال نوری و تعداد کاربران، از دستگاه تقویت کننده EDFA نیز در مسیر مبدل و کاربران نهایی استفاده می گردد. در صورت وجود OLT در مسیر سرویس دهی از دستگاه WDM+EDFA جهت ادغام سیگنال دیتا و CATV  استفاده خواهد شد. (امکان ادغام فرکانس نوری در شبکه PON فقط برای ترانسمیتر هایی میسر است که خروجی طول موج نوری خارج از محدوده ۱۳۱۰ و ۱۴۹۰ داشته باشند، در غیر این صورت می بایست کابل نوری مجزا تا محل مصرف کننده نهایی در نظر گرفته شود که باعث افزایش هزینه پیاده سازی خواهد شد)

در سمت گیرنده و در داخل واحد ها از مبدل فیبر به کواکسیال بهره گرفته میشود. در این روش ساکنین بر اساس نیاز خود از دستگاه ریسیور و یا گیرنده دیجیتال استفاده نموده و امکان جستجو و دریافت شبکه های ماهواره ای متصل شده به ترانسمیتر و تلویزیون های دیجیتال را خواهند داشت.

رسیورهای نوری به دو صورت اکتیو و پسیو در بازار موجود می باشند. تفاوت این دو در توان خروجی الکتریکال دستگاه می باشد بدین معنی که معمولا در صورت استفاده از تجهیزات پسیو تنها یک گیرنده می تواند سیگنال مطلوب دریافت نماید درصورتی که با استفاده از رسیور های اکتیو بیش از یک گیرنده می تواند سیگنال مناسب را دریافت نماید.
مزایا :
مقرون به صرفه
دسترسی ساده و مشابه سیستم های قدیمی
امکان انتخاب کانال های دیجیتال و آنتن ماهواره متصل شده به ترانسمیتر  به صورت دلخواه توسط کاربر
عدم وجود نویز در خطوط انتقال
معایب:
عدم دسترسی به امکانات IPTV
نیاز به دستگاه ریسیور و یا گیرنده دیجیتال
بالا بودن هزینه پیاده سازی در صورت نیاز به دریافت بیش از یک پلاریته ماهواره


پورت RF دستگاه ONU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.   تلویزیون بر روی پورت RF دستگاه ONU
این روش مقرون به صرفه ترین و ساده ترین روش پیاده سازی سیستم های تصویری کاربران واحد های تجاری و اداری میباشد. عملکرد این روش مشابه روش بالا بوده و تنها از ONT هایی استفاده خواهد شد که  داراری خروجی RF باشند، در این روش کانالهای تلویزیونی توسط مبدل وHeadend به طول موج 1550 نانومتر تبدیل و بعد از OLT توسط دستگاه مولتی پلکس بر روی شبکه فیبر نوری و FTTH قرار میگیرد. تمامی دستگاه های ONT مجهز به RF میتوانند تصاویر را دریافت و توسط پورت RF تلویزیون و کانال یابی هوشمند نمایش دهند. با توجه به محدودیت فرکانسی دستگاه های ONT مجهز به RF معمولا امکان دریافت سیگنالهای ماهواره ای در این  روش وجود ندارد.
مزایا :
مقرون به صرفه
دسترسی ساده و مشابه سیستم های قدیمی
تنوع کانالها
عدم وجود نویز در خطوط انتقال

معایب:
عدم دسترسی به امکانات IPTV
عدم توسعه پذیری از امکانات جدید در آینده
در صورت گسترش نمایشگرها در واحد نیازمند سوئیچرهای آنالوگ میباشد


.دیاگرام IPTV

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


3. تلویزیون و ماهواره بر روی استاندارد IP و با تکنولوژی IPTV
در این روش از تکنولوژی IPTV جهت ارسال اطلاعات کانالها برای مشترکین استفاده میشود. شبکه های تلویزیونی به همراه سرویس های جانبی به پروتکل IP تبدیل و نهایتا برای تمامی مصرف کنندگان ارسال میگردد. مشترکین جهت مشاهده کانالهای تلویزیونی ملزم به استفاده از تلویزیون های هوشمند و یا  گیرنده های تحت شبکه   IP Setup box  میباشند.
شرکت بومرنگ رایانه به عنوان اولین تولید کننده نرم افزار IPTV  مبتنی بر سیستم عامل اندروید در کشور، بستری مناسب و با کاربری بسیار آسان  جهت ارائه خدمات متنوع و مبتنی بر تکنولوژی IPTV را برای هتل ها، مجتمع های مسکونی و اداری فراهم ساخته است.
این شرکت قادر به سفارش سازی نرم افزار مذکور جهت  پروژه های خاص می باشد، استانداردهای رعایت شده در طراحی این نرم افزار قابلیت اتصال به سامانه ها ی مختلف از جمله سیستم هوشمند مرکزی، سیستم های شارژینگ برج های مسکونی و اداری و انواع سیستم های حسابداری را فراهم نموده است.
اجزای اصلی شبکه IPTV را می توان به چندین بخش زیر تقسیم بندی نمود:
Streamer: تبدیل اطلاعات از شبکه های ماهواره ایی و آنتن های تلویزیونی به IP در این قسمت صورت می پذیرد، معمولا از کارتها DVB-T  جهت دریافت سیگنالهای زمینی، کارتهای DVB-S  برای دریافت سیگنال های ماهواره ای استفاده خواهد شد.
VOD:  سیستم IPTV ارائه دهنده سرویس های گوناگونی مانند VOD به مصرف کننده میباشد. این سرویس امکان دسترسی به آرشیو مجموعه شامل فیلم های سینمایی، موسیقی و برنامه های ذخیره شده را خواهد داد. این امر با تجهیز سخت افزار های ذخیره ساز و نرم افزارهای مدیریتی میسر میگردد. در نرم افزار IPTV  شرکت بومرنگ رایانه این امکان برنامه ریزی جهت ضبط برنامه ها و سریالهای مورد دلخواه در زمانی که در محل حضور ندارند را برای مشترکین فراهم ساخته است.
•    کنترل دسترسی و کد گذاری: کد کردن برنامه های live یا زنده ای که از ماهواره یا شبکه های زمینی پخش می شود و همچنین coding برنامه های آرشیو جهت انتقال به VOD سرورها را داشته و خاصیت اصلی آن این است که جلوی دسترسی های غیر مجاز به منابع و برنامه های تلویزیونی را می گیرد.
•  واسط کاربری، میان افزار و یا Middleware:
 در واقع نرم­ افزاری است که در هنگام کار با سیستم IPTV پیش روی کاربر قرار می­گیرد و تعامل کاربر با سیستم از طریق این نرم ­افزار میسر می­گردد. همچنین این نرم ­افزار وظیفه هماهنگی کامل میان کاربر و سرورهای Live Streaming و VOD را به عهده دارد و تمام درخواست­ های نرم­ افزاری مشتری به وسیله این قسمت برآورده می­ شود.
با بررسی اجزاء یک سیستم IPTV میتوان موارد غیر ضروری در پروژه های تجاری، اداری و یا مسکونی را از سیستم منفک نموده و سیستم را در جهت مقرون به صرفه شدن برای پروژه بازتعریف نمود. در جهت استفاده در مراکز مسکونی بخش Encoding برای تعداد مشخص از کانالهای ماهواره ایی و شبکه های داخلی ،Middleware وstream برای چند پروتکل استاندارد H264 , MPEG4 بر روی تلویزیون مورد نیاز است و کاربری های دیگر جزء آپشن قابل تعریف است. با این روش ارائه طرح مقرون به صرفه برای برج مسکونی و مراکز تجاری و اداری قابل تعریف خواهد بود. در صورت اجرای زیرساخت FTTH به جرات قیمت این طرح در مقایسه با سیستم آنالوگ قدیمی تعدیل خواهد داشت.

مزایا :
یکی از مهمترین قابلیت های نرم افزاری سیستم IPTV بومرنگ رایانه، حذف محدودیت در دریافت کانالهای ماهواره ای میباشد، به نحوی که تمامی کانالهای دریافتی از ماهواره از طریق پنلی که با نام کاربری منحصر به فرد در اختیار  برج های مسکونی قرار می گیرد امکان حذف و یا اضافه نمودن کانال های مذکور آن واحدها میسر می گردد و همچنین  چینش کانالها کاملا می تواند بر اساس سلیقه هر واحد مرتب سازی و برای مشترکین نمایش داده شود.
سیستم استاندارد بر اساس پروتکل IPTV در جهت استفاده در سایر تجهیزات مانند رایانه و تبلت
قابلیت محدود سازی کانال ها در مرکز کنترل با توجه به نیاز هر مشتری
حذف دستگاه ماهواره و کابل کشی کواکسیال
معایب :
نیاز به زیر ساخت شبکه قابل اطمینان
نیاز به Setup Box برای مصرف کننده و یا تلویزیون های هوشمند
تاخیر 10 الی 40 ثانیه ایی در تبدیل و نمایش تصاویر بر اساس مشخصات سخت افزارها


.دیاگرام IPTV  مالتی کست

 

 

 

 

 

 

 


4.  تلویزیون و ماهواره بر روی شبکه IP به صورت Multicast
در این روش نیز از بستر IP یا همان شبکه جهت انتقال تصاویر و صوت استفاده میگردد. شباهت آن مانند زیرساخت IPTV میباشد ولیکن تجهیز Encoding به عنوان streamer نیز عمل نموده و لذا فقط با یک سخت افزار اطلاعات از LNC ماهواره دریافت و به پورت سوئیچ جهت عرضه در شبکه انتقال می یابد. در این سیستم دریافت کننده در سمت متقاضی فقط شماره IP دستگاه فرستنده را وارد مینماید. این روش امکان مدیریت کاربر ، مدیریت کانال و فرکانس را غیر ممکن می سازد.

مزایا :
آسان و مقرون به صرفه
مناسب برای برج های ساختمانی و مسکونی
 
معایب :
انتشار تمام کانالها برای کاربران
انتشار تمام کانالها برای کاربران و عدم امکان مدیریت مستقل
تاخیر 10 الی 40 ثانیه ایی در تبدیل و نمایش تصاویر بر اساس مشخصات سخت افزارها
تبدیل و نمایش گران کانالهای کارتی (الزام استفاده از IPTV اینترنتی و یا مبدل های سخت افزاری)


شرکت بومرنگ رایانه آماده ارائه هرگونه مشاوره در خصوص راه اندازی سرویس های تلویزیون برروی بستر FTTH  جهت برج های مسکونی و تجاری می باشد. این شرکت با بهره گیری از تیم فنی خود و استفاده از تجهیزات با کیفیت در اجرای پروژه های FTTH همواره در تلاش جهت جلب رضایت مشتریان خود می باشد.

جهت مشاوره رایگان می توانید همین امروز با ما تماس برقرار نمایید.

رسیور نوری WS-OR19

رسیور نوری WS-OR19


میکرو اپتیکال ریسیور با دریافت فرکانس های تلویزیونی و ماهواره ایی از روی فیبر نوری و طول موج های استاندارد ، و تبدیل آن به پورت RF جهت اتصال انواع گیرنده های ماهواره ایی و تلویزیونی ، قادر به ایجاد یک شبکه بسیار با کیفیت تلویزیون و ماهواره مرکزی در ابعاد متوسط ، بزرگ و بسیار بزرگ خواهد بود . این گیرنده در نزدیکی کاربران و به فیبر نوری هر واحد متصل میگردد و کاملا سازگار با شبکه های FTTX , FTTH میباشد . از مزیت این سلوشن امکان ارائه نامحدود کانالهای تلویزیونی و ماهواره ایی DVB-S-T به کابران میباشد و محدودیتی در کانالهای رایگان ، اجاره ایی تا چندین هزار شبکه ندارد . این سلوشن در ساختمان های بزرگ نسبت به شبکه های قدیمی کواکسیال بسیار مقرون به صرفه و کیفیت خارق العاده ایی دارا میباشد. گین این تجهیز -10 الی +3 دسی بل میباشد.